maandag 5 september 2011

reflectie/beoordeling

reflecteren op wat je gedaan hebt op een dag en dit dan een cijfer geven.

op het ogenblik alles vrij lauw/geen toppen of dalen, cijfers tussen 5 en 7.

dit kan betekenen dat ik een uitdaging of passie mis in mijn leven.
iets waar ik me volledig op kan storten, op zijn minst om er voor open voor te staan.

misschien durf ik mezelf dat ook niet toe te laten, bang om te falen.
maar ook gebrek aan zelfvertrouwen zorgt ervoor dat ik mezelf niet snel een 8 of hoger geef.

bijv. op vakantie bij bezoek aan een (mooie) romaanse kerk heb ik een "wow!" moment, zo'n moment zou ik dan een 8 geven.
(dus iets wat ik nog niet eerder gezien heb en wat ik lijfelijk ervaar ipv via een computerscherm of iemand anders).

het "wow" moment zou dan zelfs een 9 of 10 kunnen zijn.
Vervolgens zou dan de verdere ervaring van het bezoeken van bijv. zo'n kerk (alg. van iets erg moois/goeds) zou dan een 8 zijn.
Maar een 8plus is voor iets dat je voor het eerst ervaart en dat een onuitwisbare indruk maakt, dat recht bij je "naar binnen komt".
Zelfs een ervaring van een mooie/goede/prettige film is een 8, zal niet snel hoger uitvallen (daarvoor heb ik al te veel films gezien/ervaren).

misschien komt deze "lauwhied" ook door een gemis aan tevredenheid met mezelf of met mijn leven. .
daardoor kunnen slechte ervaringen/momenten harder aankomen en mijn dag/humeur verpesten.
ipv zulke momenten zien als iets tijdelijks, wat weer over kan gaan in andere emotie, ervaring.

algelopen dagen heb ik gemerkt dat ik bij zulke momenten iets sneller de draad weer oppak.
waarschijnlijk omdat ik er nu bewuster mee bezig ben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten