zondag 23 oktober 2011

Piekeren/ twijfelen

Als je autorijdt heb je geen tijd om te twijfelen, de auto moet in beweging blijven. Je kunt niet even stoppen om na te denken welke beslissing je moet nemen in een verkeerssituatie.

Je moet iets doen en maar zien waar het schip strandt. Dat is beter dan vooraf piekeren over wat er kan gaan gebeuren.

Ik pieker me soms vooraf suf over een (vaak sociale) situatie dat ik alle energie al verspild heb voordat de situatie zich voordoet. De gebeurtenis valt dan vaak mee (loopt met een sisser af). Ik heb dan mijn hele dag eigenlijk verpest, terwijl de gebeurtenis waar ik me druk over maakte, op die manier nog het beste moment van de dag vormt (terwijl het misschien helemaal geen belangrijke gebeurtenis was.) Ik maak de gebeurtenis heel belangrijk, belangrijker dan nodig.

Beter zou zijn de hele dag aan andere dingen te spenderen en de gebeurtenis te laten voor wat het is. Mijn energie besteden aan wat ik op dat moment aan het doen ben. Aan het moment zelf.

Zoals de taoisten zeggen, de wereld is spontaan ontstaan. Gebeurtenissen ontstaan ook spontaan, vooraf kun je niets weten. Maar je kunt er wel op anticiperen (door je voor te bereiden bijvoorbeeld). Dat is iets anders dan je bij je lot neerleggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten