woensdag 28 maart 2012

Vrijheid

De vrijheid om te doen wat je wilt, of je naar je werk gaat, of dat je zelf kan bepalen wat je doet, er is geen verschil, ook als je de zogenaamde vrijheid hebt om je dag naar eigen wens in te vullen dan nog heb je een flow nodig waarin je dingen kan doen, gaat doen, anderswordt je depressief, hopeloos, eenzaam, ook iemand die geen werk heeft, niet naar zijn werk gaat, maakt voor zichzelf een schema om in te werken, of om in zijn dingen te doen, er is niet zoiets aals geen bestemming hebben als je geen vaste baan hebt of naar je werkt moet . 


Veel kunstenaars hebben daarom ook een atelier biuitenshuis zodat ze dan naar hun werk gaan en niet thuis gaan hangen maar ook het ergens naar toe gaan. maart ook iemand met een vaste baan heeft de vrijeheid om er mee te stoppen net als de werkeloze de vrijheid heeft om een baan te kiezen en iets anders te gaan doen, yoga, wandelen, een boek lezen, die vrijheid is dus inwisselbaar, arbitrair, toch doen mensen dat niet, zijn ze bang, onzeker, iets opgeven, je denkt dat je je vrijeheid opgeeft door een vaste vbaan aan te nemen, maar je hebt nog steeds de vrijehid om er mee te stoppen, aan de andere kant is het niet een verliezen van je vrijheid, maar een ander soort vriheid, of niet-vrijheid, je kiest enkel een andere flow, de flow die misschien door iemand anders bepaalt wordt, of door iets anders gestuurd wordt, maar het is nog steeds jijzelf die er voor kiest. 


Het is dus waarvoor je kiest, je hebt gekozen voor een vaste baan of om “de maatschappij de rug toe te keren”, je moet doen waarvoor je hebt gekozen, als het een bewuste keuze is, kom je ook makkelijker in een flow omdat het bewust is, iets waar je bewust mee bezig bent, die keuze baseer je op je voorkeuren, verlangens, carrieremogelijkeheden, vaardigheden, maar ook als je geen maatschappelijke functie/positie hebt doe je dingen op basis van vaardigeheden en wensen. zodra je er voor kiest om dat te gaan doen waar jou verlangen, wens, of voorkeur ligt of waar je gewoon goed in bent, (vaardigheden) faire ce que vous voulez kom je makkelijker in een flow van werk of activiteiten, sport, lezen, surfen, koken, klussen, roeien....

zondag 26 februari 2012

Zelfportret

Misschien is het niet voldoende om te zeggen, dit is goed genoeg. Aangezien ik mezelf nog steeds vergelijk met anderen. Daar ontkom je ook niet aan. Er gelden nu eenmaal normen en waarden, die van de maatschappij en van iedereen afzonderlijk. het gaat er telkens om hoe verhoudt ik mij tot die normen en waarden van anderen.

Ik kan mezelf wel goed genoeg vinden, zolang ik anderen niet continue beter vind. Anders blijf ik altijd de mindere van de anderen. Het zou beter zijn te zeggen: dit is mijn ding, ik doe het op deze, mijn manier. Ik vind dit belangrijk. I did it my way. Dat wat de ander doet is niet meteen beter of slechter, het is zijn manier, het is zijn ding.



zondag 5 februari 2012

Ik ben een zesje

Meer tot inzicht gekomen over het “goed-genoeg”gevoel. Wat is haalbaar. In sommige gevallen is een zesje voldoende. Ik ben bijv. nu een beetje grieperig. Sowieso is het idee “helemaal mezelf voelen” een relatief iets. Ik voel me nu minder fit dan een paar dagen geleden, maar alweer beter dan gister, of veel beter dan aantal weken geleden.

Ook het gevoel van ik-ben-vaak-ziek is maar relatief, want anderen blijken dat idee helemaal niet te hebben. Iemand anders vind dat ik juist minder vaak ziek ben deze winter. 

Het heeft ook met je eigen normen en waarden te maken. of er gelden gewoon verschillende normen en waarden over.

donderdag 12 januari 2012

Complimenten versus feedback

Complimenten zijn bedoeld als waardering. Iemand waardeert jou, je werk, je nieuwe jas. Het zegt dat het goed genoeg is. Er hoeft niets beter, mooier, het is goed zoals je nu bent, je doet het goed zoals je het nu doet.
Er zijn ook andere jassen maar deze jas is mooi.


Feedback zegt eigenlijk het is nog niet goed genoeg, je bent er misschien nog niet. Je bent op de goede weg maar er zijn nog puntjes die beter kunnen. Het kan tenslotte altijd beter. Feedback kan nuttig zijn, omdat het je verder helpt met waar je mee bezig bent, dat waar je aan werken. Feedback gaat om "worden", complimenten zeggen meer over je "zijn".


Bij mij gaat het er nu nog om hoe die complimenten van anderen, die waardering voor bijvoorbeeld mijn tekenwerk, ook kunnen bijdragen aan mijn zelfwaardering en eigenwaarde. Hoe het mij kan helpen mezelf "goed genoeg" te voelen en daarin te sterken. 


zaterdag 7 januari 2012

leven in het moment


uiteindelijk kan ik hier alleen maar sterker uitkomen, kan ik op deze manier meer zelfvertrouwen opbouwen om met situaties al dit om te gaan. niet bang te zijn voor dingen die normaal zijn.

ook al overkomt je iets je leert gaandeweg daar beter op te reageren. een mug een mug laten en een olifant een olifant. vooral niet in de stress te raken dat is het slechtste.

leren sneller te reageren op prikkels, leuke en vervelende prikkels, direct reageren, leven in het moment vooral, en besluiten of je er iets mee wil kan of moet of dat je het over je heen laat komen. 

niet wachten tot de stress is ingedaald in je lichaam, maar anticiperen op de situatie. scherper. er kan je altijd iets overkomen, het meeste gebeurt zonder dat je daar veel invloed op hebt. maar je kunt je er op voorbereiden.

zo kun je kiezen of je het over je heen laat komen of dat je het aangaat. niet wachten tot de auto je raakt maar dat wat je kan doen om het te voorkomen in ieder geval doen. controle over een situatie hebben, zover mogelijk. 

grenzen stellen wat je binnen laat komen en wat niet.


donderdag 22 december 2011

Controle

Ik ben tot de conclusie gekomen dat je weinig controle kunt hebben over lichamelijke sensaties. Ik moet het laten gebeuren. Het lichaam moet dingen verwerken en bepaalt zelf wanneer en neemt daar zijn tijd voor als dat moet. De lichamelijke sensaties die ik nu voel zijn het gevolg van spanningen in mijn lichaam die een uitweg zoeken. 


 De medicijnen die ik slik zijn geen placebo, ze zijn een belangrijk onderdeel van mijn geestelijk welzijn. Wel zijn het middelen tegen een depressie en niet tegen een paniekaanval zoals de afgelopen dagen. 


 Het beste is als je het niet meer zelf weet om hulp in te roepen van anderen. Vrienden bellen, therapeut, arts, maakt niet uit. En je dingen te blijven doen. 


 Controle hebben is erg moeilijk maar je kunt wel anticiperen op een situatie. Met de arts van te voren beter bespreken wat de gevolgen kunnen zijn bij een afbouw of afkick. Hoe lang erna verschijnselen kunnen optreden.

dinsdag 20 december 2011

uit balans


De rebound van een maand geleden lijkt afgelopen dagen een trauma geworden te zijn. Ik ben heel gestresst gaan reageren op vage sensaties in mijn lichaam die ik niet kon plaatsten. Paniek!


Die rebound heeft een impakt gehad die ik nog niet verwerkt heb. Er gebeurde toen iets met mijn lichaam waar ik niet op voorbereid was en waar ik erg van geschrokken ben. Ik wist niet wat er met mij aan de hand was, raakte daar onzeker van. Mijn lichaam is toen uit balans geraakt en dat is nog niet hersteld. 
Die angst wat betreft mijn lichaam, die er nu voor zorgt dat ik zo uit balans ben, dat ik zo reageer op lichamelijke sensaties symptomen los van wat de symptonen kunnen zijn, zit er nog steeds in. Ik voel iets en meteen raak ik in de stress, opnieuw in paniek. Mijn lichaam gaat of op slot of het het gaat rare sensaties en signalen afgeven zoals opvliegers.