Complimenten zijn bedoeld als waardering. Iemand waardeert jou, je werk, je nieuwe jas. Het zegt dat het goed genoeg is. Er hoeft niets beter, mooier, het is goed zoals je nu bent, je doet het goed zoals je het nu doet.
Er zijn ook andere jassen maar deze jas is mooi.
Feedback zegt eigenlijk het is nog niet goed genoeg, je bent er misschien nog niet. Je bent op de goede weg maar er zijn nog puntjes die beter kunnen. Het kan tenslotte altijd beter. Feedback kan nuttig zijn, omdat het je verder helpt met waar je mee bezig bent, dat waar je aan werken. Feedback gaat om "worden", complimenten zeggen meer over je "zijn".
Bij mij gaat het er nu nog om hoe die complimenten van anderen, die waardering voor bijvoorbeeld mijn tekenwerk, ook kunnen bijdragen aan mijn zelfwaardering en eigenwaarde. Hoe het mij kan helpen mezelf "goed genoeg" te voelen en daarin te sterken.
dinsdag 13 december 2011
Leven met jezelf
"Vreemd vind ik dat we voor het tegengestelde van sociaal gedrag enkel zoiets hebben als a-sociaal gedrag. Ook eenzaamheid wordt als een kwaal beschouwd. Wat het ook dikwijls is natuurlijk! Maar waar ik voor wil pleiten, is een soort verloren kunst om ook met jezelf te kunnen leven. Die eigenzinnigheid — weer zo'n woord dat snel als iets oppervlakkigs wordt afgedaan — is een mooi en rijk begrip."
woensdag 7 december 2011
Apres-afkick
Sinds vrijdag slik ik weer Efexor 75 mg. na een periode van 2 maanden op 37,5 mg.
Na een stop kreeg ik last van afkick-verschijnselen (trillen, grieperig).
Maar ik kon de afkick niet aan. Het was te onverwachts.
Ik wist niet wat er gebeurde en raakte in paniek.
Ik was er niet op voorbereid omdat ik per ongeluk te vroeg was gestopt.
De volgende keer als ik weer ga afbouwen, moet ik meer of anders begeleid worden.
Nu was het te snel, maar met extra begeleiding of kalmeringsmiddelen zou ik er misschien door heen zijn gekomen.
Ik was na een paar dagen alweer zelf begonnen met 37,5 mg. waardoor de arts wellicht niet anders kon doen dan te besluiten voorlopig verder te gaan met medicatie.
Maar sinds die (tijdelijke) afkick van Efexor heb ik meer het idee dat ik drugs slik i.p.v. medicijnen.
Vroeger slikte ik medicijnen nu slik ik drugs.
Dat komt omdat ik heb ervaren dat je lichaam er van moet afkicken als het niet meer zijn normale dosis krijgt.
Misschien dat ik daardoor nu meer gemotiveerd ben om te stoppen, al zal het met nog meer zorg en begeleiding moeten.
Wat zou er gebeurd zijn als ik de afkick had doorgezet?
Wat komt er na de afkick?
Waren de lichamelijke en psychische verschijnselen kenmerken van een afkick?
Of was het een normale reactie waar ik mee moet leren omgaan.
Ik weet immers niet meer hoe ik normaal zou reageren (normaal = zonder medicatie).

maandag 7 november 2011
Goed genoeg
Noem 10 eigenschappen van iemand 'goed genoeg' is.
1. raakt niet bij minste of geringste in de war
2. zou minder labiel willen zijn en iets meer zen-meester
3. hoeft geen feestvarken te zijn maar wil ook niet overkomen als muurbloempje
4. is weleens verlegen maar niet contactgestoord
5. vindt (familie)feestjes niet leuk, maar weet dat het vaak al voldoende is als hij komt.
6. vindt zichzelf soms een sukkel maar dat denkt iedereen wel eens.
7. is geen doe-het-zelver maar wil ook geen twee linkerhanden hebben.
8. is geen keukenprins maar kan met een recept aardig overweg
9. ligt niet meteen de hele nacht wakker als hij denkt iets fout te hebben gedaan.
10. denkt niet achteraf hoe het eigenlijk had gemoeten
Abonneren op:
Posts (Atom)




